solid
London Tower Bridge er kjent over hele verden, nå kommer snart Rolvsøy Skyline Bridge. Foto: ShutterstockLondon Tower Bridge er kjent over hele verden, nå kommer snart Rolvsøy Skyline Bridge. Foto: Shutterstock

Solid bygger ny bru over Glomma, slik blir Rolvsøy Skyline Bridge

2023-04-01
- Vi har lenge ønsket oss en ny bru over Glomma og hva er vel bedre enn å bygge den her på Rolvsøy, spør Terje og Kim fra Solid. Nå tar eiendomsutviklerne saken i egne hender og bygger både ny bruforbindelse, og et nytt landemerke, mellom øst- og vestsiden av elva. Prosjektet har fått navnet Rolvsøy Skyline Bridge, fritt oppkalt etter Londons stolthet.

Duoen ser for seg å bygge på et av punktene over elva hvor avstanden er lengst, og det er det en god grunn til. Med ekspertise innen eiendomsutvikling er det naturlig at den nye brua også vil få lekre leiligheter med sjøutsikt i tillegg.  

Henter inspirasjon fra verdensberømte London Tower Bridge 

- Mange har sikkert vært i London og sett majestetiske Tower Bridge, og det er noe lignende vi skal bygge her. Bare mye større og kulere. Vi har ikoniske Østfoldhallen, men Rolvsøy fortjener et skikkelig signaturbygg som garantert vil bli en populær turistattraksjon, forklarer kollegene videre.  

Ikke bare er vannkvaliteten og fargen omtrent den samme, men elvebredden er også tilsvarende på Rolvsøy som i London. Forholdene ligger med andre ord perfekt til rette.

Brobyggere: Å bygge Rolvsøy Skyline Bridge blir er en drøm som snart kommer i oppfyllelse for duoen Brobyggere: Å bygge Rolvsøy Skyline Bridge blir er en drøm som snart kommer i oppfyllelse for duoen

Bærekraftig prosjekt som skaper arbeidsplasser til byen 

– Vi ser for oss å bygge brua med håndhugget Rolvsøygranitt, noe som vil skape rundt 1.000 nye, lokale arbeidsplasser i de 20 årene prosjektet totalt vil ta. Innovasjon Norge vil også bli koblet på med tanke på å få realisert prosjektet, sier Lyngaas. Bakgrunnen for at det blir Rolvsøygranitt er at en grunneier i marka skal bygge en stor fornøyelsespark og badeland, og da vil store mengder stein bli tatt ut. 

Ettersom den andre byen har fått demme opp elva og bygge kraftverk, er dette noe Solid også planlegger for. – Byen vår fortjener mer kraft enn vi har. Men, å bygge ut energinettet i Fredrikstad viser seg å være en utfordring som krever enorm teknisk kompetanse, omfattende utredninger og ikke minst store investeringer. Med kortreist grønn og fornybar strøm fra kraftverket tilknyttet brua vil boligene få en miljøprofil som overgår det meste, samt at vi håper å bidra til å beholde dagens industri i byen også i tiden fremover, forklarer Johansen. Rolvsøy-strømmen kommer for øvrig med fornøydhetsgaranti! Så lenge vi som kraftprodusent er fornøyd med deg som kunde, er du sikret strøm rett i stikkontakten.   

Vannkraftverket vil bli hypermoderne og sørge for nok kraft for Fredrikstads innbyggere i all fremtidVannkraftverket vil bli hypermoderne og sørge for nok kraft for Fredrikstads innbyggere i all fremtid

Bomstasjoner med mennesker i kassa og god, gammel service

Rolvsøy Skyline Bridge vil få gode inntekter fra bomstasjonene som settes opp på hver side. Men, du må se langt etter moderne autopass på denne brua. Her fristes det med både konkurransedyktige priser og god, gammeldags service i lukene. Fra billettluka kan du faktisk bestille både en kopp kaffe, suvenirer, fiskekort og ikke minst guidede turer til praktverket. 

Med steinhuggere, kraftproduksjon, bemannede bomstasjoner med overdimensjonerte administrasjoner, bevertning, guide-virksomhet, suvenir-produksjon, fiskekort-ledelse og ikke minst byggefolk og -ledelse, anslås det at prosjektet vil generere nærmere 2.000 nye arbeidsplasser til sammen. 

Tørrskodd over innen 1.april 2025 

Om nøyaktig ett år, 1.april 2024 går startskuddet for den nye brua. Det blir i første omgang prammer som bindes sammen og sørger for at man kan gå tørrskodd over elva, før granitten kommer på plass litt senere. Dette vil for øvrig stenge all skipstrafikk i noen år. 

For Fredrikstad-patrioten Kim er dog det viktigste å slippe å måtte kjøre gjennom den andre byen hver gang Fredrikstad-brua er stengt, om man har et ærend som krever det.