solid
Engasjementet for klubben når ny høyder med ny FFK-låtEngasjementet for klubben når ny høyder med ny FFK-låt

Engasjementet for klubben når nye høyder med ny FFK-låt

2021-04-09
Solid har vært samarbeidspartner med FFK i en årrekke og de siste årene også hatt navnet på den ene tribunedelen. At FFK også betyr mye for mange ansatte er hevet over enhver tvil, noe vår kollega Tom Rohde-Moe nå har dratt til nye høyder. Fra stua på Kråkerøy, med utsikt mot stadion, har han på fritiden laget en ny FFK-låt. Med seg i studioet fikk han Fredrikstads store sønn, Dennis Storhøi, for å fullføre verket. Her er Toms egne ord og tanker om låta.

Jeg er så heldig at jeg bor i Fredrikstad – verdens beste by – og på Kråkerøy – verdens beste øy også har jeg utsikt fra pianoet mitt til Fredrikstad Stadion – verdens beste stadion – og der spiller FFK som skal bli verdens beste fotballag:).

Jeg satt der og klunka på låtskisser som jeg har i skuffen og med ett så merket jeg at jeg satt og «vagga» på pianokrakken – akkurat som publikum vagger når de synger med på noe som funker. Det var corona-tid og det var mørkt og flomlysene lyste på stadion, og plutselig så var verselinja der «Fre-drik-stad – vi er på vei mot no’ større». Dermed var låta født og teksten ble laget.

– Kim var ikke vond å be

Det er ikke så ofte, men av og til får man en følelse av at dette blir bra. Følelsen var såpass god at jeg slo på tråden til Kim (André Johansen). Kim er en av hovedaksjonærene i Solid Gruppen og ansvarlig for sponsoravtalen med FFK. Kim var ikke vond å be. Han kom oppom, vi bor «2 min» fra hverandre, og etter en gjennomspilling var det enkel og greit et rungende JA. Dette skal vi gjøre noe med.

Vi stabla på beina et lite budsjett, Kim la på noen tusenlapper og sa «kjør i vei»…og vi var skjønt enige om at folk skal få betalt. Vår bransje kommer greit gjennom Corona-tiden, i hvertfall så langt…, men kulturaktører har nok mistet mange bein å stå på.

Overskuddsprosjekter betyr mye i en ellers tung tid

Morsomt!! I Corona-tid er det en velsignelse å kunne få holde på med litt overskuddsprosjekter på nedstengte kvelder og helger. Jeg kjenner Greenroom-folket etter noen års samarbeid med Fredrikstadguttane og Båthusteatret. Første test var å få et kjapt besøk av Pål Nielsen. Han fikk klar beskjed; «Hvis ikke låta er bra så si ifra». Han likte det han hørte og vi var enige om at denne teksten må leveres med innlevelse. Her snakker vi pondus, 6/8-takt, unison synging, ikkeno jåleri – og Dennis Storhøi ble førstevalg – helt uten tvil. Det er viden kjent at Dennis er på vei tilbake til sin fødeby. Kanskje er han den største rikskjendisen vi har og det er ikke uten grunn. Ingen tvil om at han vil gjøre denne låta bra – han er patriot helt inn i sjela.

Derifra har det vært bare flyt. Jeg tekstet med Dennis – vi kjenner hverandre litt fra før – vi er jo samme edle årgang – og Dennis kom innom etter noen dager i Solhjulet der han gikk sine barneskritt for et liv siden. Vi ble enige om å kjøre i gang.

Det ble noen timer i Green-room uka etter, litt diskusjoner om «grooven» og toneart, diverse opptak med bass og trommer og pianoer og orgler og klokkespell og greier. Rino, Ole Petter og Roger leverer som alltid. Dette kompet ble sendt til Børge Pettersen Øverleir som er en tryllekunstner med sine gitarer. Kompet ble komplett og dagen for å legge på vokal ble bestemt.

Etter ørten opptak, koring med flere av oss og mye klipp og lim så er vi der – låta er ferdig.

Musikk i dag er ikke komplett uten en video. Showfabrikken er samarbeidspartner med FFK og sitter på masse flott arkivmateriale. De var ikke vonde å be de heller. Nå er videoen i boks og og vi er strålende fornøyd med resultatet, selv om vi gjerne skulle hatt med hele byen i koret. Corona satte stopperen for det.


Mange likheter mellom musikkproduksjon og byggproduksjon

En slik produksjon har mange paralleller til byggeriene våre. Låtskriveren er arkitekten og det er ikke alle detaljer som lar seg beskrive i en tekst eller et noteark. De gode resultatene får vi med gode håndverkere – musikere som skjønner hva som blir sagt – som stiller de riktige spørsmålene – som legger sjela i å levere med sitt håndverk og som leverer med entusiasme.

Da står huset/låta der som ei påle i lang tid – det blir kvalitet av sånt… Også får vi jo se da, om publikum liker det de hører. Det er ikke alle flotte leiligheter som blir solgt heller – uansett kvalitet:)

youtube_video_preview