solid
Daniel Hammer er partnerkonsulent i smarthusleverandøren AutoboligDaniel Hammer er partnerkonsulent i smarthusleverandøren Autobolig

Smarthus på Verkstoppen

2022-06-03
På Verkstoppen kommer alle leilighetene med en grunnpakke av smarthus-funksjoner. Partnerkonsulent i Autobolig, Daniel Hammer, har vært med og levert løsningene til det nye boligprosjektet i Moss. Her forteller han litt om løsningene som er levert og tilbakemeldinger fra kjøperne.

Hva er egentlig smarthus og hvorfor er det kjekt å ha?

- Smarthus er smart når systemer samarbeider i ett felles system og løsningene forenkler hverdagen, sparer energi og gir en følelse av luksus. Hva om lysbryteren på vei ut døra slår av alle lys i boligen, senker temperaturen, stopper musikken, setter på innbruddsalarmen, slår av strømmen på kaffetrakteren, starter automatisk solskjerming og lar lysene leve sitt eget liv som om noen er hjemme? Ja, det er smart etter vår smak – og vi kaller det bare bortemodus, forklarer Hammer.

Hvilke løsninger og muligheter ligger i grunnpakka på Verkstoppen?

- Grunnpakka inneholder smartstyring av lys og varme og gir full kontroll på boligen i en brukervennlig App. Når grunnpakka er installert har boligen den "tekniske ryggraden" som trengs for å kunne utvide med det som vil være viktig for dem, f.eks: 

* Velferdsteknologi som gir muligheten til å bli gammel i leiligheten på en trygg måte med blant annet fall-alarm
* Tilstedeværelses-sensorer som automatisk kan skru på lyset når du kommer hjem eller går inn i stua
* Lys som automatisk setter seg i behagelig nattmodus hvis det oppdages bevegelse på natten, slik at man finner frem til f.eks toalettet uten flombelysning.
 * Innbruddsalarm og skallsikringsfunksjon som også gir varsling på telefonen hvis uvedkommende prøver å komme seg inn
* Forskjellige lyspakker med dimbare downlights både med det behagelige varmhvite lyset men også muligheten for forskjellige fargekombinasjoner med RGBW downlights for de som ønsker det
* Manuell og smart styring av solskjermingen som også automatisk samhandler med termostaten som en del av den smarte varme-styringen, med integrert storm- og frostsikring som passer på solskjermingen din
* Innfelte høyttalere som gir mulighet til å spille forskjellig musikk i ulike lydsoner, og som også samhandler med både ringeklokke, alarm, systembeskjeder med mer

Hvilke myter om smarthus må du oftest oppklare for potensielle kunder?

- Smarthus har blitt et meget diffust begrep da noen ser på dette med at man kun kan skru av og på lyset med telefonen som smart, andre sammenligner det med alt som kan gå feil gjennom Rema 1000 sine reklamefilmer og andre igjen tror at Smarthus kun er for han/hun som elsker duppeditter, forteller han.

- Vi mener at en bolig som automatisk hjelper deg med hverdagslige oppgaver som å ikke bruke mer strøm enn nødvendig med smart styring av oppvarmingen, slå av hele boligen fra bryteren på soverommet når du skal legge deg (nattmodus), gir deg varsling på telefonen når barna (eller svigermor) kommer hjem, varsler dine pårørende hvis du har falt og ikke kommer deg opp igjen, en innbruddsalarm som varsler deg på telefonen og automatisk tar opp solskjermingen for fullt innsyn blinker med lysene og uler i høyttalerne i alle rom når alarmen aktiveres, da begynner vi å snakke om en bolig som faktisk er smart! Vi kaller det en Autobolig.

Innføring i smarthus når kjøperne aldri har vært borte i det tidligere

Mange som kjøper en ny leilighet flytter fra en eldre bolig. Det betyr også at det er de færreste som har vært borte i smarthusløsninger fra tidligere. Innføringen og opplæringen av systemet har derfor stor betydning for at kjøperne skal få utbytte av det.

- Uten å ha tatt en grundig spørreundersøkelse på dette, så er inntrykket at det kun er et fåtall som har kjennskap til Smarthus fra før. Vi har en bruksanvisning som henges på lysbryterne før innflytting, samt at det deles ut brosjyrer som enkelt beskriver hvordan systemet fungerer og hvilke muligheter de har, forklarer Daniel.

- Kundene får i tillegg informasjon på mail før innflytting, og dersom de lurer på noe har vi en avdeling med kundesupport som kan veilede og svare på eventuelle spørsmål både i chat, på mail eller via telefon etterhvert som man bruker systemet, sier han videre.  

De mest populære utstyrspakkene

- Vi ser at den mest populære pakken har vært den som vi kaller Familie-pakka, deretter kommer den utvidede Premium-pakka også er det noen som har valgt en skreddersydd løsning med akkurat de mulighetene som var ønskelig for de. 

- Lyspakke 1 som inneholder dimbare downlights er bestselgeren når vi kommer til belysning, men det er også noen som har valgt en mer eksklusiv lyspakke som inneholder både hengende pendler og downlights med muligheten til å ha ønsket fargekombinasjon i rommet. 

Mange insentiver til å velge smarthusfunksjoner

Gjengen i Autobolig får mange tilbakemeldinger fra interessenter og kjøpere på hvorfor de har valgt de ulike løsningene. Det viser også spriket i målgruppene, der de eldre har helt andre behov enn de yngre.

- Vi installerte nylig en Sikkerhetspakke med velferdsteknologi i leiligheten til et ektepar slik at de kan føle seg sikre og trygge på sine eldre dager i sin egen leilighet. På den annen side var det nylig en mor som takket oss fordi hun nå slipper å vaske rundt toalettet hver morgen, for nå ser sønnen hvor han skal sikte når han våkner på natten (med automatisk nattmodus-belysning), avslutter smarthus-eksperten.