solid
Ofte stilte spørsmål om nye boliger, RådalsåsenOfte stilte spørsmål om nye boliger, Rådalsåsen

Ofte stilte spørsmål om leilighetene på Rådalsåsen

2021-01-28
Når man skal kjøpe ny bolig er det ofte mange spørsmål som melder seg. Her finner du de vanligste spørsmålene vi får om boligprosjektet på Rådalsåsen. Finner du ikke svar på det du lurer på her så er du hjertelig velkommen til å ta kontakt med oss.

Når er byggestart og når kan vi flytte inn?

Byggestart avhenger av når ett tilstrekkelig salg oppnås. Vi nådde salgsmålet desember 2020, og i januar startet grunnarbeidene. Normal byggetid er 20-23 mnd og innflytting er beregnet til 3./4.kvartal 2022.

Hvordan blir innvendig standardleveranse (medfølger hvitevarer, type kjøkken, parkett, osv)?

Leilighetene på Rådalsåsen vil bli levert med en god standard, og alt tilrettelagt for at man kan flytte rett inn! På gulvet blir det flott 1-stavs eikeparkett, og selvfølgelig flotte flislagte bad. Et moderne og flott kjøkken leveres med integrerte hvitevarer.

Hva med parkering, kjøp av ekstra plass og gjesteparkering?

Det medfølger en parkeringsplass til de aller fleste leiligheter i parkeringskjeller. (Se boligvelgeren) Det finnes et fåtall ekstra parkeringsplasser for salg ved behov for mer enn 1 p-plass.

Blir det opplegg for elbil?

Ja, det tilrettelegges for at man kan bestille ladestasjon som tilvalg for de som har el-bil.

Hvor store blir bodene?

Det medfølger en sportsbod i kjeller til hver leilighet og de er på ca. 5 kvm.

Hvor store blir terrassene?

Terrasser/balkonger har varierende størrelser, fra 4,6 kvm til oppunder 78 kvm, og er godt tilpasset sittegruppe mm.

Hvordan blir solforholdene?

Alle de vestvendte leilighetene har utsikt mot den grønne skogen og åskammen mot horisonten. Store vindusfelt mot romslige balkonger og terrasser i en variert sammensetning gjør at hver enkelt leilighet vil få en så optimal plassering for sol og utsikt mot vest. Enkelte får også utsyn mot øst, syd og/eller nord.

Hva er avstander til barnehager, skoler, Østfoldhallen, sentrum og E6?

Rolvsøys fortrinn som knutepunkt har ikke tapt seg gjennom tidene. Det er en drøy kilometer til Rekustad skole, barnehage og Rolvsøyhallen (det meste av veien kan ferdes bilfritt). Det er et rikt tilbud av fritidsaktiviteter både i nærmiljøet og ikke minst i forbindelse med byene. Østfoldhallen og Dikeveiens store tilbud ligger i overkant av en kilometer unna, altså kun noen minutter enten du går til fots, bruker sykkel eller kjører bil.

Til Fredrikstad sentrum (Torvbyen) er det 6,7 km, hvilket tilsvarer 10 minutter med bil eller buss. Til Sarpsborgs største kjøpesenter Storbyen er det 8,3 km eller 13 minutter i buss eller bil. Om du vil til hovedstaden eller til Sverige, er det 6 km til E6.

Hva er felleskostnadene og hva inkluderer de?

Felleskostnadenes størrelse bestemmes av de tjenester sameiet ønsker å kjøpe. Et foreløpig budsjett tilsier at denne vil utgjøre ca. 41,-/kvm pr mnd. Dette er kostnader som skal gå til dekning av felles strøm, oppvarming, vann og kloakk, vedlikehold, forretningsførsel, vaktmestertjenester, tv, internett, trappevask, forsikringer mm. Endelig størrelse på felleskostnader blir satt på ett senere tidspunkt og vil være avhengig av hva sameiet bestiller inn av eksterne tjenester.

Budsjett er utarbeidet av forretningsfører og vil være vedlegg til kontrakten og bli utlevert i forkant av kontraktsmøte. I tillegg vil det fra forretningsfører faktureres leiligheter med kr 150,- pr mnd/pr garasjeplass til drift og vedlikehold av parkeringskjeller.

Hvem er entreprenører?

Park & Anlegg AS er valgt som grunnentreprenør mens Solid Entreprenør AS er valgt som byggentreprenør.

Hvem er forretningsfører?

Fram Forvaltning er valgt som forretningsfører. De har lang og god erfaring med forretningsførsel som sikrer at sameiet blir driftet på en god og økonomisk forsvarlig måte, og kan svare på spørsmål relatert til bokostnadene.

Hvordan er det med tilvalg/tilvalgsprosessen?

Etter at man har kjøpt bolig så vil man ha muligheter for tilvalg og personlige tilpasninger. Dette skjer vanligvis etter at entreprenør er valgt og disse har satt seg inn i prosjektet. Det er normalt at det avholdes et eller flere møter med entreprenør evt. underentreprenør (f.eks. kjøkkenleverandør) for å beslutte de endringer man ønsker. Disse endringsønskene blir priset av entreprenør og skal da godkjennes skriftlig av kjøper før bestilling er gjennomført. Betaling for tilvalg skjer samtidig med betalingen av leiligheten ved overtagelse.

Hva og når skal jeg betale hvis jeg kjøper?

Ved kontraktsinngåelse, men etter selgers bekreftelse på igangsettelse, skal det innbetales 10% av kjøpesummen som en sikkerhet for handelen. Dette er ett beløp som innbetales til meglers klientkonto slik at disse er sikret. Resterende del av kjøpesum + eventuelle kostnader til oppgraderinger innbetales ved overtagelse.